Kurtalan Ekspres Köşesi İçin Yazı/Döküman Desteği

Sitemiz hakkındaki tüm soru, öneri, düşünce ve görüşlerinizi ortaya koyup, tartışabileceğiniz forumumuz.

Moderatörler: barışhayranı, Mod

Kullanıcı avatarı
Ser
Admin
Admin
Mesajlar: 258
Kayıt: Sal Mar 25, 2003 15:59 pm
Konum: Barış Manço Moda 81300 İstanbul
İletişim:

Kurtalan Ekspres Köşesi İçin Yazı/Döküman Desteği

Mesajgönderen Ser » Çrş Şub 15, 2006 21:58 pm

Sayın Üyelerimiz;

Yeni arayüz çalışmalarımız devam etmektedir. Sitemizde yeni tasarımımızla birlikte bazı yenilikler de olacak. Bunlardan birisi de Kurtalan Ekspres için hazırlayacağımız özel bölüm.

Kurtalan Ekspres bölümümüzde kullanılmak üzere bir yazı hazırlamak isteyen üyelerimiz lütfen bize ulaşsınlar. Yazının içeriğinde Kurtalan Ekspres üyelerinin kısa tanıtımları, grup hakkında bilgiler ve detayların olması yeterli. Yazı direkt olarak bu bölümde yayınlanacağı için Türkçe dilbilgisi ve yazım kurallarına son derece uygun olması gerekmektedir. Bölümün altında yazıyı hazırlayan üyemizin ismi de belirtilecektir.

Bu konuda siz üyelerimizin desteğini bekliyoruz...

Saygılarımızla... :)
BARIŞ MANÇO MIX WEB TEAM

Kullanıcı avatarı
memet59
Demirbaş Üye
Demirbaş Üye
Mesajlar: 3306
Kayıt: Cmt Nis 09, 2005 13:52 pm

Mesajgönderen memet59 » Çrş Mar 15, 2006 20:55 pm

kurtalan ekspres için elimde yazı yok ama....

tabi forumda kurtalan ekspres olursa çok iyi olur..

yazılarda bulabiliim......
saygılarla

memet59
Resim

Resim
Resim

Resim

Resim

Kullanıcı avatarı
efemanco
Demirbaş Üye
Demirbaş Üye
Mesajlar: 3776
Kayıt: Çrş Haz 29, 2005 17:43 pm
Konum: DÖNENCENİN DÖNECEĞİ YERDEN(TÜRKİYEDEN)

Mesajgönderen efemanco » Pzr Kas 18, 2007 21:27 pm

istanbulda oturan orda ikamet eden ve kurtalan eksprese ulaşma imkanı olan arkadaşlarımız bizzat onlarla ropörtaj yapar bu form hakkındada onları bilgilendirirse en iyisi olur diye düşünüyorum....
BİR GÜN GELECEK DÖNENCE BİLİYORUM...

Kullanıcı avatarı
Ali Kaan
Profesyonel
Profesyonel
Mesajlar: 396
Kayıt: Cum Haz 29, 2007 20:08 pm
Konum: BURSA

Mesajgönderen Ali Kaan » Pzt Kas 19, 2007 19:30 pm

HAYIRLI OLSUN.EĞER KURTALAN EKSPRESE YAKIN OLAN KİŞİLER YAZLILARINI PAYLAŞIRLARSA ÇOK SÜPER OUR. :alkis: :alkis:

Kullanıcı avatarı
jonturk_emre
İHRAÇ EDİLMİŞTİR
Mesajlar: 1467
Kayıt: Cum Mar 23, 2007 22:50 pm
Konum: İstanbul

Mesajgönderen jonturk_emre » Çrş Kas 21, 2007 18:29 pm

cok gec kalindi maaleseff
Emre başkaya

Kullanıcı avatarı
com
Profesyonel
Profesyonel
Mesajlar: 924
Kayıt: Pzt Eyl 19, 2005 17:21 pm

Mesajgönderen com » Prş Mar 27, 2008 19:36 pm

efemanco yazdı:istanbulda oturan orda ikamet eden ve kurtalan eksprese ulaşma imkanı olan arkadaşlarımız bizzat onlarla ropörtaj yapar bu form hakkındada onları bilgilendirirse en iyisi olur diye düşünüyorum....


harika olour. ellerinize sağlık şimdiden. heyecanla bekliyoruz...

BM

Mesajgönderen BM » Cum Mar 28, 2008 00:55 am

Rock Medya sitesinden (http://www.rockmedya.net) alınan aşağıdaki yazıyı sanırım siteye ekleyebiliriz:

Barış Manço 1967-1969 yılları arasında Fuat Güner ve Mazhar Alanson'un kurduğu zaman zaman aralarına Mithat Danışan, Ali Serdar, Sadık Kıyas ve Erdinç Avcı'yı aldıkları Kaygısızlar adlı grupla çalıştı. Bu birliktelik 2 yıl kadar sürdü ve birkaç 45'lik çıkardılar. 1970 yılında ise Barış Manço yabancı müzisyenlerden oluşan ve adını verdiği grubuyla çalışır.

1971 yılında Moğollarla birleşir ve bu birliktelikte 1 yıl sürer. Görüldüğü gibi Barış Manço 1967-1972 yılına kadar zaman zaman kendi kurduğu gruplarla zaman zaman da hazır gruplarla çalıştı. 1972 yılında ise Kurtalan Ekspres'i kurdu. Bu grubun ilk kadrosunda perküsyonda Celal Güven, davulda Nur Moray, davulda Engin Yörükoğlu, gitarda Nezih Cihanoğlu, gitarda Ohannes Kemer, basgitarda Özkan Uğur vardı. Bu grup ilk konserini Ankara Dedeman Sinemasında verdi.

Kurtalan Ekspres kurulduktan kısa bir süre sonra askere giden Barış Manço 2 yıl sahnelerden uzak kaldı. 1973 yılında askerden dönen Manço 1974 yılında plak çalışmalarına tekrar başladı. Kurtalan Ekspres'in formasyonu ise devamlı değişti 1975 yılına kadar grupta sabit kalan isimler Celal Güven, Nur Moray, Özkan Uğur, Mithat Danışan, Ohannes Kemer, Caner Bora ve Oktay Aldoğan oldu.

Barış Manço - Kurtalan Ekspres 1975 yılına kadar şu 45'likleri çıkardı.

1972-Ölüm Allahın Emri - Gamzedeyim Deva Bulmam

Perküsyon - Celal Güven
Davul - Nur Moray
Davul- Engin Yörükoğlu
Gitar- Ohannes Kemer
Gitar - Nezih Cihanoğlu
Basgitar - Özkan Uğur


1973-Kalk Gidelim Küheylan - Lambaya Püf De
Perküsyon - Celal Güven
Davul - Nur Moray
Davul- Engin Yörükoğlu
Gitar - Ohannes Kemer
Gitar - Kirkor Kalender
Flüt -Erdinç Avcı


1973-Hey Koca Topçu - Gönül Dağı

Perküsyon - Celal Güven
Davul - Nur Moray
Davul - Engin Yörükoğlu
Gitar, yaylı tambur - Ohannes Kemer
Bas gitar - Özkan Uğur
Org, moog - Murat Ses

1974-Nazar Eyle - Gülme Ha Gülme


Perküsyon - Celal Güven
Davul - Nur Moray
Davul - Engin Yörükoğlu
Gitar - Mustafa Sarışın
Gitar, yaylı tambur - Ohannes Kemer
Bas gitar - Özkan Uğur
Hammond org - Murat Ses

1974-Bir Bahar Akşamı - Estergon Kalesi

Perküsyon - Celal Güven
Davul - Nur Moray
Gitar - Nurhan Özcan
Bas gitar - Mithat Danışan
Flüt, Saxofon - Oktay Aldoğan

Görüldüği gibi Barış Manço 1972 yılından 1975 yılına kadar 5 tane 45'lik yapmış ve bu 45'likler döneminin soundlarını yakalamayı başarmıştır. 1975 yılında ise Barış Manço bir 45'lik daha çıkarır. Ben Bilirim/2023 adlı bu 45'lik Barış Manço ve Kurtalan Ekspres'in çıkardığı diğer 45'liklere göre daha farklı bir şarkı içeriyordu. 2023 adlı enstrümental şarkı Barış Manço'nun soundunu değiştiren ve daha sağlam soundlar bulmasına neden olan Korg 700s analog synthesizer sayesinde ayrı bir havaya bürünmüştü ve Barış Manço bu soundu müziğinde 1986 yılına kadar kullanacaktı. 2023 adlı şarkı Pink Floyd tarzı bir sound içermenin dışında o yıllara göre Türkiye'de anlaşılamamış bir şarkıdır. Bu 45'likte ise kadro şu şekildeydi; Perküsyon-Celal Güven, Davul-Nur Moray, Davul-Caner Bora, Gitar-Samim Boztaş, Basgitar-Mithat Danışan, Org-Yalçın Gürbüz, Korg 700 s, Solina String synthesizer, Hammond org-Barış Manço.

45'liğin hemen ardından Barış Manço ilk stüdyo albümünü yapar. Albümün adı 2023'tür. 1975 tarihli bu albümde çalan Kurtalan Ekspres kadrosu şu şekildedir.

Vurmalı çalgılar-Celal Güven
Davul - Nur Moray
Davul - Caner Bora
Gitar - Ohannes Kemer
Gitar - Nurhan Özcan
Bağlama - Osman Bayşu
Korg 700 s synthesizer, Solina String sythesizer – Barış Manço

Bu albüm hiç kuşkusuz Türk Pop ve Türk Rock müzik tarihinde ayrı bir yere sahiptir. 1975 yılının koşullarına göre avantgarde bir albüm olmanın yanında bir daha bu tarz bir albüm yapılmamıştır. 2023 ismi ise Türkiye Cumhuriyeti'nin 100. yılına ithaf edilmek üzere konulmuştur. Barış Manço'nun milliyetçilik yönüne eleştiride bulunanların çıkış noktası Türk kültürünün unsurlarını öne çıkaran şarkılar yapması dolayısıyladır.

Aslında Barış Manço'nun yapmak istediği halkla direk ilişki kurmaktır. Entellektüel ve batı müziği meraklısı gençler Barış Manço'yu küçümsüyorlar ama bu Barış Manço'nun lehine çünkü o gençliğin veya grupların geniş halk tabakalarıyla ilişkileri bozuk. Barış Manço, Halil İbrahim sofrasından tutunda İdris Peygamber'e kadar bütün herkesi, ne kadar halk İMAGİNATİON'unda bu tür kahraman varsa hepsini şarkılarının içine koyuyor. Böyle olunca iletişim daha kolay kuruluyor.

2023 albümünde yer alan şarkılar

Acıhda Baga Vir (Söz: Barış Manço,
Müzik: Ohannes Kemer, Celal Güven)
Kayaların Oğlu (Öykü: Barış Manço)
2023 (Müzik: Barış Manço)
Yol Verin Ağalar Beyler (Söz: Barış Manço, Müzik: Oktay Aldoğan)
Uzun İnce Bir Yoldayım (Söz, müzik: Aşık Veysel, Düzenleme: Barış Manço)
Yine Yol Göründü Gurbete (Söz, müzik: Barış Manço)
Baykoca Destanı (Söz, müzik, öykü: Barış Manço)
Tavuklara Kışşşt De (Müzik: Kurtalan Ekspres)
Kol Bastı (Söz, müzik: Anonim,

Bu albümün yanında verilen kitapçıkta ise Barış Manço'nun çizimleri ve şarkıların sözleri yer alıyordu.

1976 yılında ise Barış Manço, Rezil Dede/Vur Ha Vur adlı bir 45'lik yaptı. Bu 45'likte gruba Kılıç Danışman, Fehiman Uğurdemir gibi isimler dahil olmuştu. Yine Oktay Aldoğan vardı grupta. Artık Barış Manço'nun ve grubun müzik anlayışı farklı bir yere doğru gidiyordu. Pink Floyd, Emerson, Lake&Palmer, Rick Wakeman tarzı bir müziğin sinyallerini veriyorlardı. Bu 45'lik iyi bir dinleyici kitlesi buldu özellikle Vur Ha Vur çok güzel bir şarkıydı ve grup bu şarkıda tüm hünerlerini kullanmıştı. 1977 yılına geldiğimizde ise Barış Manço artık Avrupa'ya açılmıştı. CBS müzik şirketiyle bir anlaşma imzaladı. 1 albüm, 2 45'lik çıkarmak üzere bu anlaşmayı yapmıştı.

Barış Manço'nun müzik yaşamına burada bir nokta koymak gerekiyor. Artık Barış Manço daha farklı bir kulvara giriyor ve daha farklı bir grup formasyonuna sahip oluyor. Kurtalan Ekspres'e bu kadar çok eleman girmesinin sebepleri zaman zaman müzikal anlaşmazlıklar zaman zaman da parasal sorunlardı.

İsterseniz buraya kadar olanlara bir göz atalım. Barış Manço, 1970 yılında Dağlar Dağlar adlı şarkısıyla patlama yaptıktan sonra kısa bir Moğollar birlikteliği yaşıyor ve 1972 yılında kendi kurduğu grubu Kurtalan Ekspres'le yoluna devam ediyor.

Birazda Kurtalan Ekspres'ten bahsetmek istiyorum. Kurtalan Ekspres Türkiye'de eşi benzeri olmayan bir grup. Bunun çeşitli nedenleri var. 27 yıl içinde gruba 50 tane müzisyen girip çıkmış ve Kurtalan Ekspres Türkiye'nin en uzun soluklu gruplarından biri olmuş. Kurtalan Ekspres'e birçok eleman girmiş çkmış ama grubun olmazsa olmaz bazı elemanları var. Celal Güven, Nur Moray, Kılıç Danışman, Ömür Gidel, Serdar Ertürk, Ahmet Güvenç, Caner Bora, Fehiman Uğurdemir ve Oktay Aldoğan gibi isimler grubun olmazsa olmazlarından. Özellikle Celal Güven, Barış Manço'yla 1971 yılında başlayan birlikteliğinden dolayı önemli bir yere sahip. Türkiye'nin müzik alanındaki ilk süpervisor'ı olması ve grup çalışmasını iyi bilmesiyle Barış Manço-Kurtalan Ekspres'in kazandığı başarılarda büyük payı var. Celal Güven 1972-1991 yılları arasında Kurtalan Ekspres'te vurmalı çalgılar, glockenspiel ve tek sesli syntheziser çalmıştır. Birçok bestesi Barış Manço tarafından albümlerde seslendirilmiştir. Nur Moray'ın da gruba katkıları yadsınamaz o da grubun ilk kadrosunda yer almıştır ve grubun ilk davulcusudur.

Nur Moray'ın da beste olarak birçok katkısı olmuştur. Nur Moray, Kurtalan Ekspres'te 1972-1976 yılları arasında çalmıştır. Oktay Aldoğan ise Kurtalan Ekspres'te 1974-1982 yılları arasında flüt ve saksofon çalmıştır. Oktay Aldoğan'ın grubun en önemli elemanlarından biri olduğunu düşünüyorum.

Kılıç Danışman ise zamanın tek müzik dergisi olan Hey dergisi tarafından BACH KILIÇ olarak adlandırılıyordu. Analog synthesizer konusunda Türkiye'de önemli bir isimdir, ayrıca 1976 yılında London Synthesizer Scholl'a devam etmiştir. Beste ve düzenleme açısından çok önemli bir isimdir şu anda Paris'te yaşamaktadır. Ömür Gidel ise caz kökenli bir müzisyen olmanın verdiği avantajla grupta sağlam bir yere sahiptir. Gruba girdiği 1978 yılında henüz 22 yaşında olan Ömür Gidel, 1986 yılına kadar grupta tüm tuşlu çalgıları çalmıştır. Müzik bilgisi hocalık seviyesinde olan Ömür Gidel, teknik ve canlı performans açısından gerek Barış Manço gerekse Kurtalan Ekspres'in elemanları tarafından tercih edilen bir klavyeci olmuştur. Kılıç Danışman-Ömür Gidel ikilisinin 1978 yılında Türkiye'de ilk kez çift klavye olarak sahneye çıkması Türk Pop ve Türk Rock tarihi için bir ilktir. Sahnede Korg 700 s synthesizer, Solina String Synthesizer, Hammod Org, Roland SH 3 A, EMS Sequencer, Moog Sonic Six, Mini Moog, Arp Omni 2 Polyphonic, Fender Rhodes Piano gibi enstrümanları kullanana ikili Pink Floyd, Tangerine Dream, Kraftwerk gibi grupların soundlarına yaklaşmıştır.

1979 yılından sonra Barış Manço-Kurtalan Ekspres çok farklılaşmadı ama grupta bazı değişiklikler oldu. 1979 yılında grubu şu formasyonla bırakmıştık;

Celal Güven - Perküsyon
Caner Bora - Davul
Ahmet Güvenç - Bass
Bahadır Akkuzu - Gitar
Kılıç Danışman - Tuşlu çalgılar, synthesizer
Ömür Gidel - Tuşlu çalgılar, synthesizer

Bu grup formasyonuna zaman zaman flüt ve saksofonda Oktay Aldoğan, gitarda ise Fehiman Uğurdemir eşlik ediyordu. 1980 yılında Kurtalan Ekspres bazı kopuşları beraberinde getirdi ve 1980 yılında Kılıç Danışman grubu bıraktı. Bir süre geçtikten sonra Ömür Gidel'de grubu bıraktı.

Bu iki klavyeciden boşalan boşluğu genç klavyeci Nejat Tekdal doldurdu. Nejat Tekdal'la birlikte gruba iki yeni isim daha girdi. Bu isimlerden birisi gruba girdiğinde henüz 17 yaşında olan Serdar Ertürk, diğeri ise gruba daha önce zaman zaman girmiş olan fakat sürekli çalışmamış olan Serdar Akatlar. Serdar Ertürk grupta flüt ve tenor saksofon çalıyordu. Serdar Akatlar ise obua ve soprano saksofoncu olarak gruba girdi. Grubun diğer kısımlarında yeni eklentiler olmadı. Sadece Bahadır Akkuzu'nun yanına Fehiman Uğurdemir ikinci gitarcı olarak girdi.

Bu albümde yer alan şarkıları bu şekilde fakat bu albümde yer almayıp aynı dönem kaydedilen bazı şarkılar var. Hal Hal, Eğri Büğrü, Ce Sera Le Temps gibi. Bu şarkılara biraz sonra ayrıca değineceğim fakat bu albümde çok konuşulan ve kafaları çok karıştıran bir şarkı var; Dönence. Dönence için birçok isimler görüştüm ve bir sonuca varabildim.

Sözüm Meclisten Dışarı albümünün arka yüzünde bu şarkı için şunlar yazılmış; Söz:Barış Manço Müzik: Celal Güven, Ahmet Güvenç, Nejat Tekdal. Barış Manço'nun 1990'lı yıllarda çıkan Live in Japan albümünde ise müzik kısmına Bahadır Akkuzu'nun da adı eklenmiş. Bu çok önemli bir şey, çünkü şarkıya yıllar içinde bir besteci nasıl eklenir? Bunu grubun en kıdemli elemanı olan ve kurucularından biri olan Celal Güven'e sordum. Aldığım cevaplar çarpıcıydı. Şarkının hikayesi aslında şöyle; Nejat Tekdal, Dönence'nin ana melodisini besteliyor. Celal Güven şarkının introsunda yer alan glockenspiel ile çaldığı kısmı yapıyor, Ahmet Güvenç ise bas kısımlarını yapıyor. Gelelim şarkının içindeki gitar soloya. Benim öğrendiğime göre şarkının içindeki gitar soloyu bu albümün provaları sırasında Fehiman Uğurdemir çalmış daha sonra bu solo Bahadır Akkuzu'ya çaldırılmış.

Olay tam anlamıyla bu. Yani Dönence'nin müziği Celal Güven, Nejat Tekdal ve Ahmet Güvenç'e ait. Bu önemli bir nokta çünkü insanların kafası karışıyordu ben olayı biraz açıklığa kavuşturmak istedim.
Albümdeki diğer şarkılar genel olarak aynı sound anlayışında çalınmış. Dönence o yıllar içinde anlaşılamamış bir şarkıdır fakat Türk Rock müziğinde ayrı bir yeri vardır. Gerek sözleriyle gerekse müziği ve düzenlemesiyle adından bir hayli söz ettirecektir. Kurtalan Ekspres bu şarkı için 15 günlük bir hazırlık süreci geçirdi o dönem.Albümde çalan Kurtalan Ekspres kadrosu ise şu şekilde;

Ahmet Güvenç - Bas, piccolo bas
Celal Güven - Glockensipel, Vurmalı çalgılar, Ritm Section
Caner Bora - Davul
Bahadır Akkuzu - Gitar
Serdar Ertürk - Flüt, tenor saksofon
Serdar Akatlar - Obua, soprano saksofon
Nejat Tekdal - Moog sonic six, EMS sequencer
Barış Manço - Fender Rhodes Piano, Minimoog, Arp Omni 2 polyphonic, Roland SH 3 A.

Bu kadro albümün arka kapağında yazan kadro. Fakat işin içinde başka bir kadro var.

Bu albümün yapılma süreci sırasında gruptan çıkan 2 müzisyen var. Bu müzisyenlerden birisi Fehiman Uğurdemir, diğeri ise Ömür Gidel. Ömür Gidel bu albümde 2 kayıtta çaldı. Arkadaşım Eşşek ve Ali Yazar Veli Bozar. Fehiman Uğurdemir'in ise hangi kayıtlarda çaldığını bilemiyorum.

Albümde ayrıca Şehrazat'ın giriş bölümü için şu kadro çalmıştır;

Celal Akatlar - Obua
Rafet Kazıl - Fagot
Kemal Yeşil - ViolonAli Kızılçay - Violonsel


Alla Beni Pulla Beni ve Ademoğlu Kızgın Fırın Havva kızı Mercimek şarkılarında vokal Deniz Tüney.Bu albümün Türkiye'de o yıllarda ses getirdiği bir gerçek. İyi bir Kurtalan Ekspres kadrosu bu albümde çaldı ve iyi bir albüm çıktı ortaya. Zaten Barış Manço - Kurtalan Ekspres bu albümle birlikte bir yükselişe geçti.

Yeni Bir Gün'ün ardından bu albüm Barış Manço'ya biraz daha hız kattı.

Barış Manço'nun bu albümüyle birlikte grubunda bazı kayıplar oldu. Kılıç Danışman artık sürekli olarak grupta olmayacaktı. Oktay Aldoğan'ın gruptan ayrılışı da aynı döneme rastlıyor. Klavyeci olarak zaman zaman Kılıç Danışman zaman zaman Ömür Gidel grupta yer alacaktı. Nejat Tekdal sadece 1 yıl grupta kalabilecekti. Celal Güven, Caner Bora, Ahmet Güvenç, Bahadır Akkuzu gibi isimler grupta sabit olarak kalacaktı. Celal Güven yine her zaman grubun çekip çeviren elemanı olarak yer alacaktır. 1981 yılında devamlı konser veren Barış Manço-Kurtalan Ekspres özellikle Emek sinemasında, Suadiye Atlantik sinemasında güzel konserler verdi. Özlenen Randevu adını verdiği konserlerde Şehrazat adlı şarkı defalarca istendi. Türkiye turneleri ve Avrupa turneleri yine devam etti. 1982 yılında da Sözüm Meclisten Dışarı albümünün rüzgarı sürdü.

Açık istihbarat/1

1980 yılında yılın şarkıcısı seçilen Barış Manço ve Kurtalan Ekspres büyük bir başarı yakaladılar. 19 Aralık 1981 tarihinde Barış Manço saat 19:00 uçağıyla Frankfurt üzerinden Berlin'e uçtu. Neue Welt(Yeni Dünya) adlı 2500 kişilik müzikholde konser verdi. Alman Bilim ve Kültür Bakanı Jochem von Uslar'ın resmi davetlisi olarak Almanya'ya giden Barış Manço'ya bu konserde Kurtalan Ekspres eşlik etti. Kurtalan Ekspres kadrou şu şekildeydi; Celal Güven, Ahmet Güvenç, Bahadır Akkuzu, Caner Bora, Ömür Gidel.

(21 Aralık 1981 tarihli Hey Dergisi)

Açık istihbarat/2

Grubu Kurtalan Ekspres'le birlikte sahneye çıkan Barış Manço Ağır Türk Müziği adını verdiği konserlerinde 23-24 Ocak Cumartesi ve Pazar günleri Şan tiyatrosunda sahneye çıkan sanatçı gördüğü büyük ilgi üzerine 30-31 Ocak ve 6-7 şubat tarihlerinde aynı konserleri aynı yerde vermek üzere anlaşma imzaladı. Kurtalan Ekspres'te Ahmet Güvenç, Caner Bora, Bahadır Akkuzu, Celal Güven, Ömür Gidel yer alıyordu. Yıllardır Almanya'dan teklif alan ancak kabul etmeyen sanatçı sonunda mukavele imzaladı. 13-14-20-21 Mart tarihlerinde Almanya'da 4 konser verecek olan Barış Manço oradan Belçika'ya geçecek, 27 Mart'ta Brüksel'de bir konser daha verecek. Almanya'da ki turnede Emel Sayın, İzzet Altınmeşe, Sevda Karaca ve Halit Kıvanç'ta yer alacak.

(25 Ocak 1982 tarihli Hey Dergisi)

İşte dergilerden de gördüğümüz gibi konserler ve turneler tüm hızıyla devam ediyor. 1982 yılını böyle geçiren Barış Manço yeni albümünün hazırlıkları için kollarını sıvadı ve grubu biraz daha farklılaştırarak daha değişik bir sound yakalamayı amaçladı. Buraya kadar bir değerlendirme yaparsak görüyoruz ki, Barış Manço gerek müziğiyle gerek grubuyla farklı bir sound yakalamış ve Türkiye'de adından bir hayli söz ettirmiş. Cem Karaca gibi bir rakibinin olması ona fazla bir etki yapmadı çünkü Cem Karaca yasaklı hale gelmişti. Bence birbirine çok benzer şeylerde yapmıyorlardı ama birbirlerine hep rakip olarak gösteriliyordu aslında. Özetlemek gerekirse Sözüm Meclisten Dışarı albümü başarılı bir albümdür. Dönence, Gülpembe, 2025 gibi hitleri içinde barındıran bir albümdür. Kurtalan Ekspres'te bu albümde ilk defa çift nefesli olarak değişik bir şekilde karşımıza çıkmaktadır bu yeni sound başarılı olmuştur.

Anadolu Rock dediğimiz akım aslında öyle çok temsilcisi olan bir akım değil. Bu müziği yapan çok kişi var gibi gözükse de aslında çok kişi yok. Barış Manço bu konuda kendini tek gördüğünü 1985 yılında Attila İlhan'ın yayın danışmanlığını yaptığı SANAT OLAYI dergisine açıklamıştı. Modern Folk Üçlüsü, Moğollar, Edip Akbayram, Cem Karaca gibi isimlerin çağdaş ozanlardan aldığı türküleri söylediklerini ve kendisinin müzik yaşamı boyunca sadece 1-2 türkü söylediğini açıklıyor. Zaten bu saptama çok doğru gerçektende Barış Manço Türk Folklor Müziğinden etkilenmemiştir. Barış Manço Türk kültüründen etkilenmiştir. Bir olay daha var o da şu; Türkiye'de grubu olan Rock şarkıcılarının en uzun soluklusu Barış Manço'dur. En uzun soluklu gruba sahip olan yine Barış Manço'dur. Burada birilerine boşu boşuna taç takmıyoruz sadece tarihsel gerçeklere göre birtakım saptamalar yapıyorum.

Eğer 1970 yılından ölene kadar zirvede kalan bir insan varsa, kurduğu grupla yurtiçi yurtdışı 1000'den fazla konser vermişse birçok albümü başarılı olduysa benim bunlara başarısız deme gibi bir şansım yok. Tabii ki başarısız yönler var, benimde eleştirdiğim bazı noktalar var Barış Manço'nun grup müziğini niye 1986 yılında bitirdiği gibi.

Barış Manço-Kurtalan Ekspres 1985 yılının Ağustos ayında yükselen arabeske bir yanıt olarak “24 Ayar Manço” adıyla bir albüm hazırladı.

Bu albümde;Caner Bora-Davul Ahmet Guvenc-Bas/Saz Serdar Erturk-Flut/Sax Celal Guven-Vurmali Calgilar/RX 11 Simmons Jean Jacques Falaise-DX 7/Juno 106/JX-8P çalıyor.

Barış Manço giderek yükselen pop akımına kapılmış ve albümü pop ağırlıklı şarkılardan oluşturmuş. Bu albümde Celal Güven ve Jean Jaques Falaise’in katkıları bir hayli fazla. Kurtalan Ekspres’e 1984 yılında giren Jean Jaques Falaise bu albüme kendi soundunu katmış bu açıkça gözüküyor.

1985 yılında çıkan bu albüm özellikle yaz aylarında süren konserlerle bir hayli ön plana çıkartılmış. Zaman zaman Ömür Gidel ve Jean Jaques Falaise zaman zaman Kılıç Danışman ve Jean Jaques Falaise çift klavye olarak konserlerde yer almışlar. Özellikle 1985 yılında yapılan Şan Tiyatrosu konserleri bir hayli ses getirmiş. Her hafta cuma ve cumartesi günleri Barış Manço-Kurtalan Ekspres Şan Tiyatrosunda sahneye çıkıyordu. Bu albümde dikkat çeken bir diğer ayrıntı ise Bahadır Akkuzu’nun bu albümde olmaması, Bahadır Akkuzu’nun askerliğinin araya girmesi onun bu albümde çalmasını engellemiş.

Kurtalan Ekspres kadrosu yine aynı sayılabilir. Fazla bir değişiklik yok. Albümde yer alan şarkılara değinecek olursak “Söyle Zalim Sultan” bir Murat Uysalefe bestesi. İzmirli müzisyen Murat Uysalefe bu şarkıyı 1985 yılında Manço’ya vermiş. Bu şarkının hikayesine ayrıca değineceğim. Bu gün bayram adlı şarkı ise Manço’nun çocuklara seslenmeye başladığının ilk kanıtı. “Mahkum” ise bir Celal Güven bestesi. Mahkum Celal Güven ve Jean Jaques Falaise ortaklığının açık bir kanıtı. “Dört Kapı” ise sözleri ve melodik yapısıyla ağır bir şarkı. La Casa Della Mamma Tulipano ise İtalyanca sözlere sahip olan bir şarkı. Sözlerini Maria Rita Epik’in yazdığı şarkı yine pop türünün bir örneği.

Albümün B yüzündeki ilk şarkı “Gibi Gibi.” İntro kısmındaki flüt solosuyla dikkat çeken şarkı hala bestelendiği günkü etkisini sürdürüyor. Lahburger ise 4 bölümden oluşan değişik bir şarkı. Zaman zaman hareketli bir melodik yapıya sahip olan zaman zaman ise ağırlaşan şarkıda dikkat çeken diğer bir özellik yine flütün ön planda olması. “Abbas Yolcu” sözleri itibariyle ağır bir şarkı, müziği ise neşeli bir yapıda ilerliyor. “You and I” adından da anlaşılacağı gibi İngilizce sözlere sahip bir şarkı, müziği Jean Jaques Falaise’e ait. Düzenleme son derece başarılı.

Barış Manço’nun içinde en çok hit barındıran albümlerinden biri olan “24 Ayar Manço” Barış Manço diskografisinde son olarak canlı kaydedilen albümdür. 1985 yılında yine zirveye çıkan Barış Manço-Kurtalan Ekspres artık bir düşüşe geçiyor. Bu albümden sonra çıkan “Değmesin Yağlı Boya” albümü canlı kaydedilmemiş ve sound olarak diğer albümlere göre daha zayıf. 24 Ayar Manço’da şarkıların sözleri yine çarpıcı. Değmesin Yağlı Boya albümününde de sözler etkileyici ama müzik açısından daha zayıf. Sanırım bu sound düşüşünde Barış Manço’nun TV’ye yönelmesinin payı büyük. Artık bu yıllardan sonra Barış Manço müziği ikinci plana atarak yoluna TV ile devam edecek. Kurtalan Ekspres gittikçe kan kaybediyor ve yavaş yavaş dağılıyor. Ömür Gidel gruptan ayrılıyor, Caner Bora ve Celal Güven bir süre daha devam etse bile bu birliktelik uzun sürmüyor. Serdar Ertürk yine grupta devam ediyor, zaman zaman Serdar Akatlar’la birlikte çift nefesli olarak sahneye çıkıyorlar. Değmesin Yağlı Boya albümünde de çift nefesli olarak yer alıyorlar. 1986 yılında Barış Manço grupta çektiği klavyecisi sıkıntısını Garo Mafyan ile gidermeye çalışıyor fakat bu çok sırıtan bir durum bence. Garo Mafyan bir aranjördür bir grup adamı değildir. Kurtalan Ekspres ise kuralları olan gelenekleri olan bir gruptur o yüzden hiçbir zaman Garo Mafyan gibi aranjörler böyle gruplarda yer alamamıştır. Sanırım Barış Manço bunu acil bir çözüm olarak düşündü o yıllarda. Barış Manço’nun 1986-1999 yılları arasındaki müzikal yaşamına daha sonra değineceğim. Öyle uzun uzun anlatılacak durumlar yok zaten.

Barış Manço’nun müziği ikinci plana atması biraz farklı bir durum. Türkiye’de grup kavramı 1980’lerde pek kalmamıştı, ucuza kaçılan yapımlar ortaya çıkmaya başlamıştı. Aranjörler albümleri tek başlarına yapıyorlardı, aranjörlük kavramı Türkiye’de 1986 yılından sonra daha çok söylenmeye başlandı. Artık bir dönem kapanıyordu ve popüler kültür müziğin içine iyice girmişti.1985 yılında ki yoksul ülkelere yardım konseri bir devri kapattı ve yeni bir devri açtı. Bob Geldof öncülüğünde yapılan bu konserler sanki planlı bir şekilde yapılmıştı.

Kurtalan Ekspres’e tekrar dönecek olursak, orada da işler pek iç açıcı değildi. Gruba yıllarca emek vermiş olan Celal Güven, Caner Bora gibi isimler gruptan yavaş yavaş çıkıyorlardı. Konserler azalıyordu ve turneler bitiyordu. Kurtalan Ekspres’e 1980’li yılların sonunda bayan vokalistlerin girmesi bir upgrade gibi gözükse de bence bir düşüştür. Kurtalan Ekspres’in bir imajı vardı ve bu imaj sert bir imajdı. Bu imaj yavaş yavaş yıkıldı, şimdi kendi kendi düşündüğümde keşke bayan vokalistler Kurtalan Ekspres’ girmeseydi diyorum.Barış Manço bir yenilenme düşündü buna kuşku yok ama bu yenilenme görsel olarak gerçekleşti fakat müzikal açıdan bir yenilenme olmadı. Video klipler insanların hayal gücünü kısıtlamanın yanında müziği ikinci plana atıyordu. Görsellik tabii ki güzel bir şey ama bir yere kadar.

Bunu çok açık yüreklilikle söylüyorum; 1986 yılından sonra bir devir kapandı yeni bir devir açıldı artık Türk pop-rock dünyası için. Türkiye’nin en önemli gruplarından biri yapı olarak değişiyordu ve eski günlerini bir daha asla yakalayamayacaktı. Tabir-i caizse Kurtalan Ekspres 1986 yılından 1999 yılına kadar uzatmaları oynadı ve sonunda bitti. Eski albümlerde kalan hoş bir seda oldu ben ve benim gibiler için. Bazı arkadaşlar hala Kurtalan Ekspres var diyerek onların yaptıkları müziği dinleme peşindeler fakat bu anlamsız bir davranış. Tabii ki fiziksel olarak var bu grup ama müzikalitesi artık yok gibi bir şey. Son olarak yaptıkları 3552 adlı albümü dinledim birçok eski Kurtalan Ekspres elemanına da dinlettim. Herkesin birleştiği bir fikir vardı; Barış Manço’nun müziği bu değildi, Kurtalan Ekspres böyle bir sound da hiçbir albümde çalmadı. Birde olayın başka bir boyutu var, her şey devrinde yaşanır. Evet, 1970’li ve 1980’i yıllar çok güzeldi bu grup için ama o devir bitti, artık o yıllar geçti. Bunu okuyanlar şöyle diyebilirler “Peki Rolling Stones niye hala ayakta ve hala güzel albümler yapıyor?” Orası İngiltere burası Türkiye. Her ülkenin geçirdiği kültürel değişimler farklı. Türkiye’de maalesef işler böyle yürüyor.


Ben şahsım adına o güzel insanlara teşekkür ediyorum. Celal Güven, Caner Bora, Kılıç Danışman, Oktay Aldoğan, Ömür Gidel, Serdar Ertürk, Nur Moray, Sefa Ulaştır, Samim Boztaş ve diğerleri siz o zor yıllarda öyle güzel işler yaptınız ki hala o albümler dinleniyor ve beğeniliyor. Sanırım iş birazda amatör ruhla alakalı eğer amatör ruhunu kaybediyorsa müzisyenler işler hemen ticarileşiyor ve kötüleşiyor. Son olarak teşekkürüm Barış Manço’ya olacak. Çok akıllı ve pratik bir zekaya sahip olan Barış Manço bir grup kurdu 1972 yılında ve bu grup 17 yıl ayakta kaldı, 15 yılını zirvede geçirdi. Türk pop-rock müzik tarihine adını altın harflerle yazdırdı.